"Ukraiński uczeń..."
Edukacja wielokulturowa wymaga od nauczycieli nauczenia się rozpoznawania, rozumienia i cenienia grup kulturowych, niezależnie od tego, czy łączy je rasa, narodowość, język, czy też płeć. Niezbędne jest również opanowanie strategii pracy z uczniami ze zróżnicowanymi zasobami. Przygotowanie nauczyciela do pracy w klasie wielokulturowej jest procesem długotrwałym. Wojna na Ukrainie przyniosła wyzwanie zmierzenia się „tu i teraz” z edukacją wielokulturową. Wielu nauczycieli jest nieprzygotowanych do organizowania takiej edukacji (wcześniej jej nie doświadczali). W codzienności (przed)szkolnej pojawiają się realne problemy, sytuacje trudne, które trzeba rozwiązać, realizując dotychczasowe zadania.
Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji we współpracy z innymi Katedrami UKW w Bydgoszczy, przyjmując zaproszenie do współpracy i wyzwanie KPCEN, zaprasza do wspólnej refleksji nad problemem wielokulturowości w edukacji. Konferencja jest adresowana do dyrektorów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców wszystkich etapów edukacyjnych. Stworzy ona „przestrzeń” do dyskusji, poznania realnych problemów i dylematów nauczycieli związanych z włączaniem dzieci oraz uczniów z Ukrainy w proces kształcenia w polskich przedszkolach i szkołach. Jej celem jest wsparcie nauczycieli i pedagogów w tworzeniu wielokulturowego środowiska uczenia się. Z pewnością nie rozwiążemy wszystkich problemów. Naszym zamierzeniem jest otwarcie się na współpracę w budowaniu kultury przedszkola/szkoły, kształtowaniu klasy i placówki jako środowisk wielokulturowych. Planujemy cykliczne spotkania warsztatowe i dyskusyjne oparte o strategię World Cafe.
Prelegentami w tym spotkaniu będą eksperci w zakresie wielokulturowości i osoby mające doświadczenie w tworzeniu warunków uczenia się dla uczniów obcojęzycznych, m. in. dla uczniów z Ukrainy. Zaproszenie do udziału w tym wydarzeniu przyjęli również absolwenci różnych etapów szkół w Ukrainie, którzy opowiedzą o własnych doświadczeniach edukacyjnych. Problematyka konferencji dotyczy wielu aspektów pracy nauczyciela i pedagoga z uczniem ukraińskim w polskim systemie edukacji. Spotkanie będzie miało charakter stacjonarny, a jego miejscem będzie Biblioteka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Zaplanowano: wykłady, panel dyskusyjny, World Cafe (warsztaty).
Serdecznie zapraszamy do zaangażowanego udziału w tym wydarzeniu.
Organizatorzy
Prelegenci i prowadzący
Ewa Maria Filipiak
pedagog, profesor zwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, pomysłodawca Laboratorium Zmiany Edukacyjnej – Centrum Badań nad Uczeniem i Rozwojem. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji jako czynnika rozwoju jednostki, w szczególności dotyczą problemu rozwijania zdolności uczenia się, dydaktycznych aplikacji socjokulturowych koncepcji Lwa S.Wygotskiego i Jerome’a Brunera, wykorzystania kulturowo-historycznej teorii i metodologii badań genetycznych do badania rozwoju dziecka. Animator pedagogii Celestyna Freineta w Polsce. Prowadzi nowatorskie badania wdrożeniowe, poszukuje szkoły wspierającej rozwój i myślenie dziecka, w szczególności opartej na założeniach koncepcji Lwa S.Wygotskiego, wspiera nauczycieli i studentów w poszukiwaniach sposobów doskonalenia warunków oferowanych uczniom w zinstytucjonalizowanej edukacji.
Autorka i współautorka licznych publikacji z zakresu dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej. m.in. Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce; Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu Akademickie Centrum Kreatywności; cyklu wydawniczego Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia; Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Współautorka sześciu poradników dla nauczycieli Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (IBE).
Pomysłodawca i realizator projektów badawczych zorientowanych na podnoszenie jakości edukacji. Autor i kierownik projektu MNiSW w latach 2006-2009 „Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum”. Autor i kierownik projektów: Akademickie Centrum Kreatywności - Nauczanie rozwijające według koncepcji Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka (www.ack.ukw. edu.pl), (2014-2015); Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum (2006-2009); opiekun naukowy eksperymentu pod nazwą Bydgoskie Gimnazjum Klasyczne – Szkołą Kompetencji Kluczowych; (2008-2011); kierownik polskiego teamu projektu The Profession of Pre-primary School Teacher and Primary School Teacher within Dynamic Concept (APVV-0026-07) 2008-2011, realizator i polski koordynator projektu Narrative environment of play and learning (NEPL) (2015-2017), polski koordynator projektu NOTED/10021 IPTE (2- year) - International Perspectives in Teacher Education oraz projektu NOTED/10007 (4-year) – Multicultural Practicum Groups and Internationalisation of Teacher Education (MUPIT).
Kontakt: ewafil@ukw.edu.pl
prof. UKW dr hab. Przemysław Paweł Grzybowski - wykładowca w Katedrze Pedagogiki Ogólnej i Porównawczej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesują go zagadnienia związane z edukacją międzykulturową; edukacją w środowiskach defaworyzowanych; tanatopedagogiką (edukacją dotyczącą cierpienia, chorowania i umierania), a także śmiech jako czynnik edukacji i poprawiania jakości życia. Koordynator „Międzyszkolnika” Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN; opiekun Akademickiego Centrum Wolontariatu UKW; esperantysta i wolontariusz ruchu doktorów klaunów. Autor licznych publikacji na temat edukacji międzykulturowej i zjawiska śmiechu w różnych kontekstach. Strona internetowa: www.grzybowski.ukw.edu.pl
Imisława Bugeja
Dyrektor International School of Bydgoszcz. Magister prawa ze specjalizacją w finansach publicznych i prawie europejskim. Studia podyplomowe w zakresie zarządzania w oświacie, zarządzania konfliktem w środowiskach wielokulturowych. Stypendystka Open Society Institute. W International School of Bydgoszcz poza sprawowaniem funkcji dyrektora koordynuje komponent CAS - Creativity, Action, Service.
Marika Przybylska
Pracownik naukowo-badawczy w Katedrze Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji na Wydziale Pedagogiki UKW. Jako nauczyciel akademicki prowadzi głównie zajęcia związane z edukacją, a także z diagnozą i terapią dzieci z zaburzeniami rozwoju, co ściśle wiąże się z jej zainteresowaniami naukowymi. Terapeuta Centrum Diagnozy i Terapii Rozwojowych, gdzie od kilkunastu lat pracuje w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowania z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwoju (i innymi trudnościami), tworzy indywidualne programy, prowadzi superwizje, a także dzieli się doświadczeniem z przyszłymi terapeutami.
Monika Nowicka
Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W Szkole Doktorskiej UKW przygotowuje rozprawę naukową dotyczącą nauczania języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Od 2014 r. pracuje w Centrum Nauczania Języka Polskiego dla Obcokrajowców UKW. Pełni funkcję egzaminatora w komisjach państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego oraz prowadzi kursy indywidualne i grupowe na wszystkich poziomach zaawansowania.
Grzegorz Nazaruk
Nauczyciel konsultant - w zakresie zarządzania oświatą Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy; ekspert z listy Ministra Edukacji Narodowej ds. awansu zawodowego; rzeczoznawca z listy MEN ds. podręczników; ekspert ORE w Warszawie opiniujący prace konkursowe na modelowe programy nauczania; ekspert merytoryczny ORE w Warszawie ds. opracowania koncepcji i założeń merytoryczno-dydaktycznych e-materiałów. Autor innowacji pedagogicznych, programów autorskich oraz podręczników dla szkół. Publikuje artykuły w czasopismach metodycznych i pedagogicznych.
Przez 18 lat był dyrektorem bydgoskich szkół podstawowych.
Emilia Zaręba
W 2014 roku ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu Równolegle ze studiami magisterskimi kształciła się w Podyplomowym Studium Nauczania Języka Polskiego jako Obcego, również w Toruniu. Od 8 lat prowadzi kursy językowe na różnych poziomach zaawansowania. Pełni funkcję egzaminatora w komisjach certyfikatowych egzaminów państwowych z języka polskiego jako obcego. Z Centrum Nauczania Języka Polskiego dla Obcokrajowców współpracuje od 2018 roku. Na co dzień pracuje jako nauczycielka języka polskiego oraz lektorka języka polskiego jako obcego w Szkole Podstawowej nr 32 im. Floriana Kaji z Oddziałami Sportowymi i Dwujęzycznymi w Bydgoszczy. Wspiera uczniów-obcokrajowców oraz ich rodziców w integracji ze społecznością szkolną i lokalną, m.in. poprzez opracowanie i wdrożenie cyklicznych innowacji pedagogicznych czy organizowanie bezpłatnych lekcji języka polskiego jako obcego. Interesuje się literaturą, kulturą popularną i podróżami.
Kseniia Tomanek
Pracownik Welcome Centre Biura Współpracy Międzynarodowej oraz jest lektorka języka polskiego w Centrum Nauczania Języka Polskiego dla Obcokrajowców na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od lat uczy dzieci i osoby dorosłe języka polskiego jako obcego w Ukrainie i Polsce. Jest absolwentką Uniwersytetu Pedagogicznego im. H.S. Skoworody w Charkowie.
Yurii Syrotych
Urodził się i mieszkał we Lwowie. W latach 2014-2020 studiował fizykę na Lwowskim Uniwersytecie Narodowym im. Iwana Franki. Od 2019 do 2020 studiował na studiach magisterskich na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, a następnie kontynuował naukę na studiach doktoranckich.
Marta Kajzer
Urodziła się w Odessie, ale do 2014 roku mieszkała w Kijowie. Ukończyła prawo na Kyiv University of Law National Academy od Science of Ukraine i prawo własności intelektualnej na Uniwersytecie KROK w Kijowie. Jest absolwentką pedagogiki wczesnoszkolnej (studia pierwszego stopnia), którą studiowała na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Obecnie kontynuuje naukę na studiach magisterskich (kierunek: pedagogika wczesnoszkolna) w tej samej uczelni. Od 2017 roku mieszka w Bydgoszczy.
Yuliia Malysheva
Urodziła się i studiowała we Lwowie, w wieku 10 lat zaczęła naukę bandury w kapele bandurystek "Halyczanka". Uczęszczała na prywatne lekcje do Lwowskiego Państwowego liceum Muzycznego im. Salomei Kruszelnickiej, śpiewała w dziecięcym chórze kościelnym. Po ukończeniu dziewiątej klasy rozpoczęła naukę we Lwowskim Koledżu Kultury i Sztuk, gdzie studiowałam przez cztery lata. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na Wydziale Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.
Joanna Szymczak
Pedagog, terapeuta pedagogiczny, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Autorka artykułów naukowych, rozdziałów w monografiach krajowych i zagranicznych.
Jej zainteresowania naukowe sytuują się głównie w zakresie dydaktyki i pedeutologii. Dotyczą one procesu uczenia się (uwarunkowania, rola i zadania nauczyciela, organizowanie warunków uczenia się, alternatywne koncepcje i metody w edukacji), refleksyjności i refleksjinauczyciela oraz ucznia. W jej namyśle dotyczącym określonych aspektów rzeczywistości edukacyjnej znaczącą rolę odgrywają koncepcje socjokulturowe L. S. Wygotskiego i J. S. Brunera. Podejmowane przez nią poszukiwania teoretyczne i poczynania badawcze dotyczą głównie etapu edukacji wczesnoszkolnej. Bliska jest jej również terapia pedagogiczna.
Magdalena Kolber
Adiunkt Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, autorka publikacji z zakresu dydaktyki, uczestniczka projektów o zasięgu krajowym i międzynarodowym, zajmuje się problematyką wyuczonej bezradności, nastawienia do uczenia się, samoregulacji w uczeniu się oraz strategii uczenia się.