24 września 2025 roku w Sali Rady Wydziału Pedagogiki UKW gościli hiszpańscy pedagodzy. Organizatorem spotkania była prof. dr hab. Ewa Filipiak wraz z zespołem badawczym Katedry ydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji. W spotkaniu uczestniczyła Dziekan Wydziału Pedagogiki, prof. dr hab. Helena Ostrowicka, otwierając spotkanie oraz przedstawiciele KPCEN w Bydgoszczy (K.Karpińska, J.Adamska, G.Szczepańska, J. Szczepański). Temat wiodący wizyty studyjnej był związany z problemem: Natura nauki i jej związki z edukacją-rozwój kompetencji naukowych dzieci. Wiedza naukowa w przedszkolu i szkole: doskonalenie strategii i tworzenie nowych praktyk nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na wczesnych etapach edukacji (SciLit).Hiszpańscy pedagodzy przebywali w Bydgoszczy w ramach projektu i realizowanej współpracy z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, z którą to jednostką współpracuje od wielu lat prof. Filipiak i jej zespół.
Celem wizyty studyjnej była wymiana doświadczeń w zakresie problemu rozwijania myślenia naukowego u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, poznanie dobrych praktyk, realizowanych innowacji w tym obszarze problemowym. Wizyta na uniwersytecie była podkreśleniem realizowanej od wielu już lat w Katedrze Dydaktyki strategii zorientowanej na podnoszenie jakości edukacji tj. „myślenia Teorią o Praktyce”. Zespół badawczy prof. Filipiak podzielił się doświadczeniem badawczym w tym zakresie przedstawiając: (1) realizowane projekty badawcze i problematykę badań; (2) koncepcję Laboratorium Zmiany Edukacyjnej (Creating a critical space for changing teachers’ thinking about education and understanding of "what's happening in the school classroom". Professional support for teachers in the process of introducing a developing teaching model and changing their philosophy of thinking of other theories oraz wyniki badań realizowanych w ramach projektu (3) The development of theoretical thinking in children of primary school age (from 6 to 10 years old). Theses of Vygotsky and Davydov. From theory to change in practice. Educational (design) experiment. Dyskusja doprowadziła do obiecujących ustaleń w zakresie przyszłej współpracy pomiędzy jednostkami UKW i CFIE (Centro de Formación del profesorado e Innovación Educativa) de Ponferrada oraz CONSEJO SUPERIOR DE INVESTIGACIONES CIENTÍFICAS w Hiszpanii.


Wizyta studyjna hiszpańskich pedagogów na Wydziale Pedagogiki UKW
29 września 2025
modyfikacja: 30.09.2025 00:07