17 listopada 2021 roku zespół Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji Wydziału Pedagogiki UKW w składzie: prof. dr hab. Ewa Filipiak – kierownik Katedry, dr Magdalena Kolber, dr Adam Mroczkowski i dr Joanna Szymczak uczestniczyli aktywnie w międzynarodowej konferencji on-line International round table 125th anniversary of the birth of L. S. Vygotsky The role of Vygotsky in solving the problem of giftedness. Międzynarodowa konferencja z cyklu „READING VYGOTSKI” jest (systematycznie powtarzającym się) doniosłym wydarzeniem naukowym badaczy związanych z uprawianiem badań według oryginalnej metodologii kulturowo-historycznej. Patronat nad tym wydarzeniem naukowym objęli: Московский государственный психолого-педагогический университет, Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, ISCAR (International Society for Culturalhistorical Activity), Novosibirsk State Pedagogical University, University of Childhood. Komitet naukowy konferencji tworzyli: : K. Plakitsi (ISKAR), L. I. Adamyan (MSPU), D. B. Bogoyavlenskaya (MO RPO), V. K. Zaretsky (MSUPE), A. S. Obukhov (NRU HSE), V. V. Rubtsov (MGPU), T. E. Sizikova (NGPU). Międzynarodowe spotkanie naukowe „Round table” sprzyjało: analizie, uogólnieniu i ocenie doświadczeń w rozwoju psychologii kulturowej i historycznej w Rosji oraz na świecie; analizie, uogólnieniu oraz ocenie doświadczeń wprowadzania zasad psychologii kulturowej i historycznej w obszarze edukacji; uogólnieniu i upowszechnieniu metodologii oraz wyników badań w obszarze psychologii, a także pedagogiki dziecka oraz wymianie doświadczeń w zakresie wdrażania rezultatów badań prowadzonych w obszarze psychologii i pedagogiki dziecka; intensyfikacji działalności badawczej dotyczącej twórczości i uzdolnień; rozszerzeniu oraz podjęciu naukowej współpracy na rzecz rozwoju psychologii kulturowej i historycznej zarówno w obszarze teoretyczno-metodologicznym, jak i praktycznym. Przedmiotem analizy były, między innymi, takie kategorie, jak: uczenie się (podejście kulturowo-historyczne (activity learning; organizacja warunków i środowiska uczenia się), zabawa, rola dorosłego, strefy rozwoju, rozwój kreatywności, projektowanie społecznej sytuacji rozwoju, rozwój wyższych (kulturowych) funkcji psychicznych, perspektywy rozwoju psychologii kulturowo-historycznej.
W konferencji wzięli udział wybitni badacze Kulturowo-historycznej teorii Lwa S. Wygotskiego z takich ośrodków jak, m. in.: Internatioal Society for Cultural-historical Activity Research (ISCAR), Russian Academy of Education, Moscow State Pedagogical University, Monash University w Australii, Moscow State Univeristy of Psychology and Education, Kyoto Pedagogical University (Japonia), Universidade de São Paulo, Brazylia, Federal University of Rio Grande do Norte w Brazylii, University of California San Diego . Zaproszenie zespołu badawczego prof. E. Filipiak jest efektem wieloletniej współpracy prof. Filipiak z „matecznikiem Wygtskiego”. W 2018 roku prof. Elena Kravcova (wnuczka Wygotskiego), Gienadij Kravcov, Galina Zuckermann byli gośćmi i key-speakerami międzynarodowej konferencji Re-discovering Vygotsky Socio-historical-cultural approach to development and education Reconstruction and historical-methodological, która odbyła się w Bydgoszczy.
Na International round table w Moskwie 2021 zespół badaczy z Polski, pod kierunkiem prof. dr hab. Ewy Filipiak, współtworzył (wraz z badaczkami z Universidade de São Paulo z Brazylii) Sesję V konferencji pt. Cultural-historical theory of L. S. Vygotski: from theory to changes in pratcice. Udział zespołu brazylijskiego nie jest przypadkowy. Stanowi on efekt współpracy prof. E. Filipiak z Débora C. Piotto (Professora Associada do Departamento de Educação, Informação e Comunicação e doPrograma de Pós-graduação em Educação Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto /Universidade de São Paulo).
Prof. dr hab. Ewa Filipiak nie tylko wygłosiła – wspólnie z dr Magdaleną Kolber i dr Adamem Mroczkowskim – referat nt. The development of theoretical thinking in children of primary school age (from 6 to 10 years old). Theses of Vygotsky and Davydov. From theory to change in practice. Educational (design) experiment i referat nt. Professional support for teachers in the process of introducing a developing teaching model and changing their philosophy of thinking of other theories, ale także byłą moderatorką wskazanej sesji (wraz z prof. Alexeyem Sergeevichem Obukhovem z Rosji). Zespół z Brazylii – którzy tworzyły: dr Ana Paula Gladcheff, dr Andrea M. Longarezi, prof. Carolina Picchetti Nascimento, prof. Débora C. Piotto, dr Elaine S. Araujo, dr Fabiana F. de Marco – podjął problem The Development Process of Theoretical Thinking from Childhood: Considerations from Learning-Oriented Activities. Referat wygłoszony przez dr Joannę Szymczak dotyczył problemu: Reflexivity and reflection of the teacher in everyday school life. Do zespołu polskich badaczy przynależała również dr Beata Zamorska z Collegium Da Vinci w Poznaniu, która zabrała głos na temat: Vygotsky's concept as a theoretical and analytical tool for improving the qualifications of teachers. Dr Beata Zamorska jest koordynatorem ISCAR w Polsce, od wielu lat współpracuje z bydgoskim zespołem badaczy ISCAR.
W tym wyjątkowym, naukowym spotkaniu uczestniczyło 4000 słuchaczy z całego świata, z pięciu kontynentów.