Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji
Prezentacja szkoły naukowej pedagogiki wczesnoszkolnej prof. dr hab. Ewy Filipiak w przestrzeni krajowej i zagranicznej Prezentacja szkoły naukowej pedagogiki wczesnoszkolnej prof. dr hab. Ewy Filipiak w przestrzeni krajowej i zagranicznej

Prezentacja szkoły naukowej pedagogiki wczesnoszkolnej prof. dr hab. Ewy Filipiak w przestrzeni krajowej i zagranicznej

21-22 września 2021 roku zespół Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, pod kierunkiem naukowym Kierownika jednostki, prof. dr hab. Ewy Filipiak, uczestniczył w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem Gości Zagranicznych Polska pedagogika wczesnoszkolna: teoria – badania – praktyka. Wiodące kierunki i szkoły naukowe. Wydarzenie to zostało zorganizowane w trybie on-line przez Katedrę Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Jego głównym celem było wypracowanie mapy kierunków i szkół uprawiania pedagogiki wczesnoszkolnej w Polsce. Oprócz prof. dr hab. Ewy Filipiak z zespołem z UKW w tej edycji konferencji zaprezentowały się: dr hab. Kinga Kuszak, prof. UAM wraz zespołem naukowym z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Barbara Surma, prof. AIK z zespołem naukowym z Akademii Ignatianum w Krakowie oraz dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ z zespołem naukowym z Uniwersytetu Łódzkiego. Problematyka podjęta przez zespół prof. dr hab. Ewy Filipiak przedstawiała się następująco:

  • prof. dr hab. Ewa Filipiak
    Społeczno-kulturowe podejście do rozwoju i edukacji. Paradygmat - Kategorie badawcze - Tropy epistemologiczno-metodologiczne. Projekty badań
  • dr Joanna Szymczak
    Refleksyjność i refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca codzienności (przed)szkolnej – znaczenie projektu usytuowanego w paradygmacie konstruktywistyczno - interpretatywnym dla wytyczania dalszych kierunków działalności badawcze
  • dr Adam Mroczkowski
    Kulturowe podejście do uczenia się i nauczania matematyki – inspiracje, refleksje, dylematy
  • dr Magdalena Kolber
    Samoregulacja uczenia się i jej uwarunkowania. Nowe konteksty. Projekty badań
  • dr Marika Przybylska
    Postrzeganie własnych kompetencji diagnostycznych przez nauczycieli edukacji elementarnej

Konferencja sprzyjała integracji przedstawicieli środowisk akademickich, których działalność teoretyczna i badawcza jest zorientowana na edukację wczesnoszkolną. Pozwalała również promować osiągnięcia polskiej myśli pedagogicznej w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej poza granicami kraju oraz poznać działalność ośrodków zagranicznych.

Program Konferencji