Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji
Wizyta studyjna w Szkole Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach Wizyta studyjna w Szkole Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach

Wizyta studyjna w Szkole Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach

20 października 2023 r. zespół badawczy Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, tj.: prof. dr hab. Ewa Filipiak, dr Marika Przybylska i dr Joanna Szymczak udał się z wizytą studyjną do Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach. Miała ona określone cele, tzn.:

  • poznanie filozofii edukacyjnej Szkoły;
  • ustalenie wstępnych warunków porozumienia o współpracy pomiędzy Szkołą, PSAPCF i UKW;
  • przeprowadzenie badań na temat: Konstruowanie pedagogiki zorientowanej na dziecko i jego rozwój – organizacja procesu uczenia się inspirowana Ecole Moderne C. Freineta.

Wizyta ta objęła następujące epizody:

  • spotkanie z Dyrekcją Szkoły, czyli Krzysztofem Andryskowskim (Dyrektorem), Ewą Wierzbą (Wicedyrektorem ds. dydaktycznych) i Tomaszem Ziemannem (Wicedyrektorem ds. wychowawczych) oraz Joanną Antczak (Przewodniczącą PSAPF);
  • doświadczenie codzienności szkolnej projektowanej wg założeń Ecole Moderne Celstyna Freineta – udział w zajęciach w zespole klasowym Hanny Leszczyńskiej (klasa II) i Elizy Piotrowskiej (klasa V);
  • doświadczenie codzienności szkolnej „ukrytej” w przestrzeni Szkoły;
  • przeprowadzenie częściowo kierowanego wywiadu grupowego z Nauczycielkami korzystającymi w projektowaniu sytuacji edukacyjnych z założeń pedagogii C. Freineta;
  • omówienie przedsięwzięć badawczych, projektowanych badań nad efektywnością i funkcjonowaniem edukacji Ecole Moderne w warunkach szkoły publicznej, realizowanych przez badaczy Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji UKW w Bydgoszczy we współpracy z zespołem nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 2 im. Józefa Piłsudskiego w Sierakowicach, których wyniki mogą zostać wykorzystane w praktyce i polityce edukacyjnej, zarówno na szczeblu krajowym, jak i lokalnym, wspólnych seminariów i konferencji dotyczących edukacji.